[RECENSION] För ung att dö: en mördare och hans bödel - om en av de sista avrättningarna i Sverige

 
 

Titel: För ung att dö: en mördare och hans bödel - om en av de sista avrättningarna i Sverige
Författare: Christer Isaksson
Förlag: Prisma
ISBN-13: 9789151849027
Antal sidor: 241
Publiceringsdatum: 2007-05-01

Handling: Den 4 juli år 1900. På årets varmaste dag halshöggs den unge pojken Julius Theodor Sallrot på fängelsegården i Karlskrona. Alla som hade protesterat mot dödsstraffet, skrivit på resolutioner, agerat i riksdagen och trott att dödsstraffet i praktiken var avskaffat fick fel. 

Det var den första avrättningen på sju år. 1900-talets första. Att det nya seklet redan var utnämnt till Barnens århundrade hjälpte inte. Den nya strafflagen och tanken att avskaffa dödsstraffet valdes bort när kungen vägrade nåd och tänkte på hämnd. 

Recension: Som dödsstraffmotståndare tyckte jag att ämnet verkade intressant, och bestämde mig för att låna boken som ju utsågs till Årets bästa faktabok av Svenska Deckarakademin i november 2007

Tyvärr lyckas inte Christer Isaksson fånga mitt intresse riktigt. Jag bryr mig inte om vad som händer Theodor Sallrot. När det gäller fiktiva karaktärer må det väl vara hänt, men Theodor Sallrot var en verklig, ung människa som förvisso begick ett brott - men han visade stor ånger efteråt. Dessutom skärpte hovrätten den dom - livstids straffarbete - som Medelsta häradsrätt fastslog till dödsstraff genom halshuggning. Högsta Domstolen fastställde hovrättens utslag. Sallrot ansökte om nåd hos kungen och allmänheten trodde att detta skulle bifallas, men så blev inte fallet. Den 4 juli år 1900 halshöggs Theodor Sallrot.

Ett så tragiskt öde hade verkligen förtjänat en bok som på ett bättre sätt förmedlar Theodor Sallrot som person. Den här boken gav mig mindre än Wikipediaartiken om honom. 

Betyg: Då jag inte läste ut boken, ger jag inget betyg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0