Shoutout, Goodreads, bokuppdatering (spoilers och fula ord)

Jag blev tillfrågad av Unga Rörelsehindrade Göteborgsklubben om jag ville skriva lite om läsande och bokbloggande i deras bokblogg. Självklart sa jag ja - inlägget går att läsa här
 
Skrivandet har förutom det gått lite tungt ett tag, men läsandet går desto bättre. För att inte tala om redigeringarna på Goodreads. Jag är den tredje mest aktive svensken, den andra mest aktive svenske librarian.... Yay! Men tillbaka till läsandet. Jag började ju tidigare i höstas med ett mål på 20 lästa böcker, sedan 25, 30 - och nu verkar det som att jag måste höja målet igen.
 

2012 Reading Challenge

2012 Reading Challenge
Devin has read 28 books toward his goal of 30 books.
hide
 
Jag har läst ut både Braided Cord och A Private Gentleman. Bägge böckerna är bra på sitt eget sätt - de är, förutom det faktum att personer med funktionsvarianter (som jag tycker är ett finare ord än funktionsnedsättningar) finns med, väldigt olika.
 
Vad gäller Braided Cord av Liz Kulp så hade jag lite svårt för språket i den i början. Texten var inte redigerad, vilket jag är ovan vid. Ibland hade jag svårt att följa med när boken bytte ämne. Vet inte om det beror på mitt dysexekutiva syndrom eller något annat, men när jag väl "vande mig" vid hur boken var skriven, så fick jag definitivt ut mer av den. Den kom till sin rätt.
 
Jag tycker absolut att den är värd att läsa om du skulle vilja läsa en personlig berättelse om hur det kan vara att leva med FASD (fosterskador orsakade av att modern drack under graviditeten). Den är intressant, och jag tror att många skulle lära sig mycket av att läsa den.

Jag skulle definitivt vilja läsa mer om Liz liv som äldre vuxen.
 
 
A Private Gentleman kändes lite som Hornblower slash, fast utan båtar, då. Två missanpassade (en svårt stammande överklassman med social fobi och förkärlek för blommor, en prostituerad oäkting), homosexuella unga män i 1800-talsaristokratiska England vars kärlek möter motstånd. Historisk korrekthet vet jag inte om författaren kan stava till, och vissa termer har jag svårt för även om de användes vid tidpunkten ("cock" och "fuck"). Men ändå kunde jag inte låta bli att gilla berättelsen. Huvudkaraktärerna, särskilt Wes, var så söta och samtidigt som jag undrade hur det skulle gå så ville jag inte att boken skulle ta slut.....
 
 
Nu har jag börjat läsa A Weak American av Walter Parchomenko. Jag vann den i en giveaway på Goodreads tidigare i höst. Den verkar riktigt kul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0