Funkisar, m/m och barnböcker - fast kanske inte samtidigt, då.

Det finns en grupp på Goodreads som heter M/M Romance (dvs "man/man-romans"). Jag blev nyligen medlem där och har fastnat lite. På ett bra sätt, alltså. Här finns andra som, liksom jag, skriver om män som är kära i (och/eller tänder på och/eller har sex med) män, och en får massor med lästips!
 
Goodreads har också en funktion som kallas Listopia - boklistor i alla möjliga genrer. Jag har hittat två listor (1, 2) med böcker/noveller som kombinerar m/m och funkis. Vissa av böckerna finns för gratis nedladdning för Kindle. Yay! Sen finns det genrer också, som exempelvis "character with disability". :D Det enda problemet är att få tag på alla böcker....  Nåja, det är ett i-landsproblem.
 
 
Jag har nu läst 34 böcker i år, och har höjt ribban till 40. Det är bra att vissa titlar egentligen är noveller, eller barnböcker, och inte så länga....  ;) Det faktum att många titlar finns på Kindle gör det ju ännu lättare att få tag på nya böcker.
 
First Impressions var riktigt söt. Huvudkaraktärerna Jez och Steve är verkligen såna som det är svårt att inte tycka om. Uppföljaren Fuzzy, som är med i Kindleversionen av First Impressions, var också det, men inte riktigt lika söt som första delen. Tredje delen, Last Chance, står på att läsa-listan.
 
Luscious Love är en novell i min favoritgenre - m/m-funkis. Yay! Det märks att författaren har personlig erfarenhet av Dövkultur, vilket var ett stort plus. Huvudkaraktären, Wendell, var lätt att "känna med", men tyvärr var berättelsen alldeles för kort. Det kändes som att (SPOILER!) Wendell knappt ens hann säga hej till sin chef innan de hade sex. Nu är detta kanske ett vanligt förfarande i m/m, men jag har ändå lite svårt för det. (Slut på spoiler.)
 
Count Us in Too är en barnbok som visar på att olikheter i funktionalitet inte gör barn så annorlunda som en kanske skulle kunna tro - de gillar djur, att läsa, vinner stavningstävling, målar, spelar fotboll.... Yngre barn kan nog lära sig mycket av den om de inte har så många funkisar i sin omgivning.
 
En annan barnbok, som jag läste i morse, är Squidge: Little Elf, Big Trouble. En passande bok så här i stundande juletid. Den är väl ingen moraliserande bok direkt, men visar på vikten av att lära sig karate. ;)
 
 
TIll helgen ska jag och sambon till biblioteket. Det är första gången sedan jag började vara på Goodreads på allvar, och blir en intressant upplevelse. Undrar hur många böcker jag kommer hem med?! Jag har 1892 böcker på min att läsa-lista, men tack och lov (?) finns inte alla de att tillgå på vårt lokala bibliotek, eller ens i Sverige.
 
 
Jag går på julledighet den 11 december och är ledig fram till den 7 januari - nästan en månad. Visst, det ska hinnas med lucia, fyra födelsedagar, julstök och nyårsfirande, men en hel del böcker borde jag hinna läsa på den tiden. Yay!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0