Bokläsandets tid

Nu är höstvintern här. En bra tid att ägna sig åt bokläsande (som om det fanns dålig tid för bokläsande)!
 
Jag har nyligen fått Librarian-status på Goodreads. Det innebär bland annat att jag kan redigera befintliga bokprofiler, rätta felaktig information och lägga till bokomslag. Yay! :D Det är verkligen roligt att kunna hjälpa till och göra sajten bättre.
 
I mitt förra inlägg skrev jag att jag hoppades kunna ge en uppdatering angående Den döende detektiven under helgen, och även försöka skriva lite om mina senaste bokfynd. Så blev det tyvärr inte, men jag gör det nu i stället.
 
Den döende detektiven är snart utläst (nåja...vi är på sidan 334 av 510). Jag kommer att sakna Lars Martin Johansson när boken är slut.
 
A Private Gentleman gör mig, tyvärr, allt mer frustrerad. Jag vill så gärna tycka om den, men har upptäckt, ju mer jag läser den, att jag inte gör det. Den är definitivt inte lika rolig att läsa längre. Typiskt att jag går och betalar för en sådan bok.... Det är i alla fall en stor tröst att det finns så många andra böcker att läsa! Just nu har jag närapå 140 böcker i mina bokhyllor som bara väntar på att jag ska läsa dem. Det bådar gott för vintern.
 
På tal om andra böcker, här kommer listan på de jag köpt nyligen (second hand-butiker och loppisar är farliga för mig - men ändå bra då jag inte behöver betala så mycket för varje bok. Jag vågar inte tänka på hur mycket min boksamling skulle ha kostat om jag hade betalat fullpris för varje bok!):
 
100 sätt att rädda världen av Johan Tell
 
Barfota änglar av Linnea Willén
 
Bed Rest av Sarah Bilston
 
Darling Jim av Christian Mørk
 
Den Långa Flykten [Watership Down] av Richard Adams
 
En herrgårdssägen av Selma Lagerlöf
 
En dag till skänks av av Anna Gavalda
 
Energitjuvar: I familjen, i relationen och på jobbet av Ingalill Roos
 
Her Father's House av Belva Plain
 
Jag älskade honom av Anna Gavalda
 
Jonas Eckel av Karin Fossum (jag har den svenska översättningen, men hittade ingen länk till den)
 
Påven Johanna av Donna Woolfolk Cross
 
Völvans dotter (Jarastavens Vandring 1) av Saga Borg (av en anledning som jag inte riktigt förstår så har jag fått tag på den norska översättningen, Vølvens Datter....)
 
Fem personer du möter i himlen [The Five People You Meet in Heaven] av Mitch Albom
 
Som synes en rätt så blandad kompott - och ett bra exempel på hur blandade böcker jag läser. Nu har jag läst ut 25 böcker i år, och har höjt målet till 30 (jag höjer hellre lite i taget än alldeles för mycket på en gång). Nästa år tänkte jag sätta målet 52. Det beror naturligtvis på tjockleken på boken och hur den är skriven hur fort det går att läsa ut den, men en bok i veckan i genomsnitt borde inte vara en omöjlighet. Särskilt inte om det blir en lång, snöig vinter. Inte för att det är något jag hoppas på, men med tanke på var jag bor så skulle det inte vara så konstigt om den blir det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0