Kindle

Kindle är verkligen en bra uppfinning! Nu har jag ingen separat Kindle (än), men programvara i både datorn och telefonen så att jag alltid har något att läsa. Många böcker går att ladda ner gratis (företrädesvis på Amazon), men då kan naturligtvis kvalitén på skrivandet variera väldigt mycket. Fast gratis är ofta gott.... Det har medfört att jag just nu har över 150 böcker på min telefon!
 
Själv har jag köpt (första Kindleboken jag köpt någonsin!) och börjat läsa A Private Gentleman av Heidi Cullinan. Kombinationen person med funktionsnedsättning och homosexuell är en jag har väldigt svårt att motstå, men ofta är sådana berättelser inte särskilt välskrivna. Förhoppningsvis är detta ett trevligt undantag.
 
 
När det gäller pappersböcker så är Virgin Merry och Phantom of Manhattan utlästa. Varning för eventuella spoilers (vad heter det på svenska, egentligen?)
 
Virgin Merry av Nisti Stêrk får betyget 4 av 5 (ni får ursäkta, jag är så gammal att jag fick sådana betyg i skolan). Den är väldigt rolig, och förutom några skrivfel så kan jag inte klaga på det tekniska heller. Men slutet är vidöppet, och banar definitivt väg för den uppföljare som är på gång.
 
Phantom of Manhattan (Fantomen på Manhattan på svenska) av Frederick Forsyth får betyget 2 av 5. Den griper liksom inte tag (det gjorde förvisso inte Gaston Lerouxs original heller), och det är alldeles för lite Fantomen/Erik för min smak. Då rekommenderar jag i stället Phantom av Susan Kay, som handlar om Eriks liv innan han kom till Operan i Paris.
 
Nu läser jag och sambon Den döende detektiven av Leif GW Persson. Huvudkaraktären och själva storyn är bra, men rent språkligt lämnar Persson väldigt mycket att önska. "...sa han, ... tänkte han" känns lite som att läsa en berättelse skriven av en mellanstadieelev. Om inte Persson varit ett välkänt namn är det tveksamt att han fått ge ut boken. Nåja, huvudkaraktären är så pass intressant att jag definitivt vill fortsätta läsa och är glad att den gavs ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0